اسرار تاکتیکی بارسلونا


نشریه گاتزتادلوسپرت به قلم یکی از نویسندگان برجسته این روزنامه گزارشی کامل در مورد اسرار تاکتیکی تیم گواردیولا نوشت و قهرمانی کاتالونیایی ها بعد از نیم فصل فرصت خوبی برای مرور گزارش او در مورد آبی اناری پوشان است.

 

پائولو کوندو گزارش خود را اینگونه شروع کرده است: " چندی پیش وقتی درمورد تعداد گلهای کمی که اینیستا درلالیگا به ثمر رسانده از گواردیولا سوال شد، مربی این تیم در چند جمله کوتاه در پاسخ به این پرسش گفت: " اصلا از این موضوع متعجب نشدم برای اینکه آندرس همیشه گلهای خودش را زده است. من او را از وقتی بچه بوده به یاد دارم و به نظرم هافبکی هنرمند به معنای واقعی است. اینیستا در دوازده سالگی و در سال 1996 به بارسلونا می آید و کاپیتان تیم اول بارسلونا خیلی زود متوجه کیفیت بازی و تواناییهای وی می شود. با گذشت زمان، برای حضور در تیم اصلی بارسلونا زیر نظر گرفته می شود. گواردیولا با دقت هر چه تمام رشد کردن اینیستا و دیگران را دنبال می کند. وقتی که نیمکت بارسلونا را به گواردیولا سپردند، او خیلی خوب می دانست که چه سیستمی برای بازی تیمش برگزیند و با چه بازیکنانی می تواند به راحتی این سیستم را اجرا کند. پپ بازیکنانش را مثل باغبانی که همه گلها و گیاهان خود را می شناسد، می شناخت. مسی چند هفته پیش ده سال حضور خود در باشگاه بارسلونا را جشن گرفت. اینکه آیا بارسلونای پپ گواردیولا بهترین تیم باشگاهی تاریخ فوتبال جهان است ذهن خیلی ها را مشغول کرده ولی شاید این موضوع خیلی مهم نباشد. به قول گواردیولا هواداران تیم می دانند که آنها نسبت به هرشخص دیگری برای لذت بردن از چنین تیمی اولویت دارند.

در این گزارش همه ترفندهای تاکتیکی که تیم گواردیولا را در زمانی که اوهدایت بارسلونا را دردست داشته، تکامل بخشیده اند، بررسی می کنیم.

*تبدیل 3 - 3 - 4 به 3 - 4 - 3


همه 3 - 3 - 4 را سیستم اصلی بارسلونا می دانند. در حالیکه این سیستم نقطه آغاز تیم محسوب می شود و با گذشت زمان در طول یک مسابقه، تیم تغییراتی در این سیستم ایجاد می کند. در معدود لحظاتی که توپ در اختیار حریف است، این اتفاق رخ می دهد. اما وقتی که توپ و میدان در دست بارسلوناست، گواردیولا دو بازیکن کناری را روی خطی که چابی و اینیستا قرار دارند می برد و هافبک مرکزی را برای اینکه به پیکه و پویول کمک کند، سرجایش نگه می دارد. این دو در زمان ضد حمله آماده اند تا با فاصله گرفتن ازهم به هم تیمی سوم خود اجازه دهند تا عقب نشینی کند و در امر دفاعی موثر عمل کند.

این حرکت سیستم بازی را به 3 - 4 - 3 تغییر می دهد و زمانی که هافبک تیم ماسچرانو باشد بیشتر به چشم می آید برای اینکه ارزشهای دفاعی او را به خوبی به معرض نمایش می گذارد. بی دلیل نیست که بوسکتس که به مراتب نسبت به هافبک آرژانتینی در توپ گرفتن از حریفان موثرتر بازی می کند، مهره ثابت تیم انتخاب شده است. سیستم 3 - 4 - 3 بارسلونا می تواند تعبیر مدرنی از آنچه چپمن انگلیسی سی سال پیش آن را مطرح کرده بود باشد. دراین شرایط اعداد صحیح 3 - 2 - 2 - 3 هستند و دو هافبکی که عقب می آمدند برخلاف سیستم امروز که بازیکنان کناری هستند، بازیکنان میانی بودند.

گواردیولا در این مورد می گوید: " من خیلی خوب تاریخ را نمی شناسم که بتوانم چنین مقایسه هایی انجام دهم. ولی اگربخواهم بازی بارسلونا را دریک شعار خلاصه کنم باید بگویم که هرکس بخواهد می تواند دراین تیم حمله کند. در اینکه بارسلونا در اکثر دقایق بازی با سه دفاع بازی می کند، شکی نیست.

*خط حمله دسته جمعی


بارسلونا درهر بازی دروازه تیمهای حریف را به توپ می بندد و هیچگاه فقط با یک مهاجم بازی نمی کند. دلیل این کار هم روشن است. ایبراهیموویچ نتوانست در این شرایط در سیستم بارسلونا موثر عمل کند. مسی نقش مهاجم اول را در این تیم دارد و تنها به او آزادی و اختیار عمل برای انجام هرکاری داده شده است.

نظرگواردیولا در این رابطه این است: " نمی خواهم در آن فضا کسی منتظر توپ باشد. می خواهم همه با هم مقابل دروازه حاضر شوند."

گواردیولا نسبت به ایبراهیموویچ که یک مهاجم کامل است نامهربان بود و تصمیم گرفت ویا را جانشین او کند و یک خط حمله دسته جمعی را برای تیمش برگزید. گلهایی که بارسلونا وارد دروازه رئال مادرید کرد تقریبا همه از منطقه ای هستند که مخصوص یک سانتر فوروارد کلاسیک و یک مهاجم فرصت طلب و در حقیقت نقطه مقابل فلسفه فوتبال کاتالان هستند. در اولین گلی که وارد دروازه رئال شد و اینیستا توپ را به چابی داد، سرعت پاس فوق العاده بالا بود و اغلب موارد با همین سیستم می توان دفاع حریفان را گیج کرد. البته فقط تیمی با غنای تکنیکی بارسلونا قادربه انجام این کاراست.

*مثلثها و فضا سازی ها


مهمترین بخش بازی کاتالونیایی ها توانایی آنها در کوتاه کردن فاصله ها در زمین بازی و دفاع روی خط میانی زمین و ایجاد پرسینگ روی توپهای از دست رفته به منظور جلوگیری از ضدحمله حریفان است. بازیکنان بارسلونا همچنین در کنار دفاع حریف قرار می گیرند و کاری می کنند که آنها را به حرکتهای زیاد مجبورکنند. بارسلونا بازی خود را از یک جناح به جناح دیگر تغییر می دهد و جای بازیکنان کناری و هافبکها وبالها را بالا و پایین می کند. مناطق حرکت سه جای مشخص هستند که یک مثلث را شکل می دهند و تغییرات ممکن دراین مثلث بی نهایت هستند. دنی آلوس، چابی و پدرو درسمت راست و آبیدال، اینیستا و ویا در سمت چپ و به شکل چرخشی اشکال مختلفی با مسی می سازند . در سمت راست آلوس و پدرو از نظر تاکتیکی خیلی شبیه هستند و هر دو می توانند با فضاسازی، ارسال سانتر،هجوم به میانه زمین و عمق دفاع و شوتزنی، دروازه حریفان را تهدید کنند.

برگرفته از سایت :www.football3.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد